iPhone

Istorijski pad statusnog simbola

Nekad uverljivo najvrednija američka kompanija, Apple, nedavno je imala najcrnji dan u eri iPhone-a.

Pre samo tri meseca, 3. oktobra prošle godine, Appleova dionica vredila je 233,47 dolara, najviše u istoriji. U četvrtak je izvršni direktor američkog tehnološkog giganta Tim Cook objavio kako je prihod u poslednjem kvartalu 2018. iznosio 84 milijarde dolara, odnosno značajno manje od procene (89 do 93 milijarde). Tržište je odmah reagovalo i Apple je dan na berzi završio s deonicom po 142,19 dolara, odnosno čak 39 posto manje nego početkom oktobra.

Iako pad zvuči katastrofalno, otkako je 29. juna 2007. godine počela era iPhone-a, Apple je beležio i teže trenutke. Naime, radi se o tek četvrtom najvećem sunovratu vrednosti Apple-ovih deonica u poslednjih desetak godina. Npr. od 2012. do oktobra 2013. pad je iznosio čak 45 %. Apple je odmah sa sobom povukao i Dow Jones, koji je izgubio 660 bodova ili 2,8 posto. Međutim, industrijski indeks njujorške berze oporavio se već dan kasnije, dok su vrednost Apple-ovih deonice i prognoza za 2019. godinu ostavili prostora za zabrinutost.

Zašto je donedavno najvrednija kompanija sveta u roku od nekoliko meseci pala na tek četvrto mesto u SAD-u (iza Microsofta, Amazona i Google-a)? U svome pismu deoničarima Cook je ponajpre naveo slabiju prodaju Apple-ovih proizvoda u Kini te snažniji kurs dolara kao glavne razloge podbačaja. Pritom je Cook opravdanje pronašao u usporavanju kineske ekonomije, slabljenju prodaje pametnih telefona u Kini te tenzijama proizašlima iz američko-kineskog trgovinskog rata.

“Čini se da su iPhone već kupili svi oni koji su ga i hteli”

”Čini se da su iPhone već kupili svi oni koji su ga i priželjkivali. Sve ukazuje da je razdoblje snažnog Appleovog rasta, koje je trajalo otprilike sedam godina, definitivno završeno. Radi se o snažnom signalu, koji nikako ne smemo ignorisati, ali ne očekujem posebno teške trenutke za Apple, pre slabljenje i omekšavanje njegove tržišne pozicije”, rekao je profesor Warren Hogan sa UTS Business School u Sidneju, naglašavajući kako Kina nosi otprilike petinu Apple-ove prodaje.

I sam Cook zapravo priznaje da su se navike kupaca promenile, odnosno da se ređe odlučuju na kupovinu novog telefona, a kad ga napokon i kupe, ne odlučuju se tako lako za skupe Apple proizvode. Ostala dva globalna tržišna giganta, Samsung i Huawei, nude isti, ako ne i bolji kvalitet, za manje novca. Štoviše, mnogi će kupci radije promeniti bateriju na svom starom iPhone-u nego kupiti novi. Kad se u junu 2007. godine iPhone prvi put pojavio na američkom tržištu, koštao je nešto više od 400 dolara, a poslednji model Xs prodaje se po ceni od 1100 dolara. Pritom treba znati da iPhone nosi čak 63 posto Appleove prodaje.

Hoće li se Apple oporaviti?

S obzirom na to da se okolnosti koje su dovele do krize, poput stanja u kineskoj ekonomiji, eskalacije trgovinskog rata i kursa dolara, sasvim sigurno neće promeniti tokom 2019. godine, analitičari su oprezni u predviđanjima. Većina veruje da će se Apple oporaviti u sledećim mesecima, ali upozorava da cena deonica verojatno više neće dostići rekordni nivo iz oktobra prošle godine.

”Izgleda da je Apple-ovo vodstvo uvereno kako su razlozi zbog kojih je prodaja oslabila izvan njihove moći. Činjenica je da kineska ekonomija usporava zbog vlastitih slabosti, no pitanje je kad će se to promeniti. Apple je toliko dominantan na tržištu da se svaka njegova objava ili poslovni rezultat odmah tumači kao indikator globalnih ekonomskih kretanja. Investitori postaju nervozni i zabrinuti zbog loših vesti i vrednost deonica pada”, smiruje Roland Rajah, ekonomista instituta Lowy.

Mnoge njegove kolege uvereni su da Apple ima finansijsku moć da se relativno brzo oporavi te revidira i inovacijama osnaži svoju strategiju. Daniel Ives, analitičar američke investicijske kompanije Wedbush, smatra da bi Appleova dionica mogla pasti i na 130 dolara, a maksimalnu vrednost do kraja 2019. godine postavio je na 200 dolara.

Najcrnji dan u eri iPhonea

”Apple je imao problematičnih kvartala u poslednjih 20 godina, ali nema sumnje da je četvrtak bio njihov najcrnji dan u eri iPhonea. Pred Apple-om je izazovna godina, no verujem da može profitirati na temelju 750 miliona korisnika iPhonea, od kojih bi 350 miliona u sledećih 18 meseci moglo kupiti noviji model”, kaže Ives.

Ni Ives ni ostali berzovni analitičari zasad ne sugerišu svojim klijentima da prodaju Appleove dionice iz svojih portfelja, no pozivaju na oprez. Ne samo da je Apple-ov prihod u posljednjem kvartalu 2018. pao za gotovo pet posto u odnosu na isto razdoblje lani nego su i deonice njegovih dobavljača, onih koji su ga mesecima upozoravali na slabljenje potražnje, pale od 8,4 do 23 %. Nije stoga nimalo čudno da se mnogi pitaju je li gedžet decenije napokon počeo gubiti sjaj.

Izvor: index.hr

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of