Prijatelj, inače dugogodišnji korisnik usluga Rajfajzen banke, mi je prosledio link do iRačun paketa za koji se činilo da ima dosta zvezdica (a.k.a. skrivenih troškova). Odlučio sam da otvorim račun čisto demonstracije radi pošto mi još jedan račun zaista nije neophodan. Raiffeisen Banka sa ovim člankom nije povezana, nisam njihov fan zbog žute boje i rogobatnog naziva (subjektivno mišljenje), ali skidam kapu već sada zbog, ako ništa drugo, pokušaja da se dosadna birokratija pri otvaranju računa završi u potpunosti onlajn. To nije uspela ni Telenor Banka onomad dok je još imala motivacije za promene.

UPDATE MART 2022: Ovaj račun sada podrazumeva samo digitalne kartice, dakle ko je otvorio račun do februara 2022. dobijao je besplatno održavanje i fizičke Visa i Dina karticu na kućnu adresu, međutim svi novi korisnici dobijaju isključivo digitalne kartice koje rade preko aplikacije RaiPay (Android) ili Apple Pay (iPhone) preko NFC senzora (prislonite telefon i platite račun, skinete novac sa bankomata i sl.). Mana digitalnih kartica je što zavisite od telefona i što nemaju svi POS terminali ili bankomati mogućnost beskontaktne komunikacije.

Šta je iRačun?

iRačun je, rekao bih, pokušaj Rajfajzen Banke da pridobije mlađe klijente (<40) razočarane u odluku da se MTS Banka pripoji Banci Poštanke Štedionice i time smanje prosek starosti klijenata sa 75 na 55 godina. Možda ovo nije pokušaj, ali im je MTS Banka, siguran sam, bila motivacija za ovako nešto. Osim toga, tu su i mnogobrojni klijenti Mobi (ex. Telenor Banke) koji ne žele da plaćaju 400 RSD mesečno za Progressiv račun koji i jedini ima smisla u Mobi banci. Sve to zbog nade da će neko od tih korisnika preći jednog dana na standardnu ponudu. Jednog dana.

Ipak, Rajfajzen je otišao korak dalje sa najjednostavnijim procesom otvaranja računa u istoriji. Pretpostavljam da je ovome najviše zaslužna prokleta pandemija.

iRačun se reklamira da se otvara za 15 minuta, da je 100% online, i da košta 0 dinara, kako za otvaranje tako i mesečno. Dobija se digitalna Visa debitna kartica koja se može koristiti u zemlji, inostranstvu i internetu, kao i Dina kartica. Stiže na kućnu adresu (ili ako se razlikuje, onu koju odaberete pri otvaranju računa). Sve bez naknade. mBanking, dinarski tekući račun i 24/7 podrška je uključena, i besplatna. Plaćanje je moguće obaviti i putem mobilnog telefona (RaiPay) kao i Apple Pay-a

Dobro, to je navedeno na sajtu, no u Ugovoru koji se dobija na kraju procedure unosa podataka je navedena standardna ponuda i ume da napravi zabunu, ali tu smo mi da sve to istestiramo za vas.

Pa kažu, Prvi pravi i besplatni onlajn tekući račun. Šta mislite zašto pravi? Pa MTS i Mobi banka iz perspektive Rajfajzen Banke su samo mobilne banke, nisu prave banke, i ovo stvarno jeste prvi besplatni račun jedne “prave” banke, ako izuzmemo one ponude za mlađe od 26 ili 27 godina (zavisno od banke do banke).

>>> Otvaranje iRačuna

 

Procedura otvaranja računa

Klikom na dugme “Otvori iRačun” otvara se prvi deo procedure – Lični podaci, u kome navodite ime i prezime, JMBG, broj mobilnog telefona i Email adresu.

Na Vaš broj telefona dobićete nekoliko SMS verifikacija u toku ovog procesa, gde je potrebno da iz SMS poruke unesete kod koji ste dobili, obično 6 cifara ili karaktera.

U drugom koraku navodite podatke iz lične karte i adresu prebivališta i adresu za dostavljanje Visa i Dina kartica, ako se razlikuje od prebivališta.

Čitavu proceduru sam odradio preko telefona, da li je lakše putem računara, ne znam, ali nakon završetka drugog koraka mi je ponuđeno da instaliram aplikaciju IDnow Online-Ident koja se lako preuzima sa Google prodavnice (ili Apple) i instalira još brže, a sve u cilju identifikacije korisnika. Nakon unosa koda u ovu aplikaciju, a koji se nalazi na trećem koraku (automatski se prebacuje iz browsera), aplikacija će izvršiti provere na telefonu (hardverske) i ako imate bluetooth neće vas pustiti dalje, tako da ga isključite privremeno dok se sve ne obavi.

Operateri su dostupni od 9h do 21h, osim nedeljom, a ako ovo sve radite van radnog vremena, možete nastaviti sa identifikacijom (tj. registracijom) u narednih 7 dana jer se link nalazi u email-u koji ćete dobiti nakon drugog koraka.

Operater će Vas pitati da navedete Vaše ime i prezime na samom početku razgovora, da se složite sa procedurom identifikovanja korisnika i video snimanjem razgovora. Osim toga pitaće Vas za koju uslugu radite verifikaciju, naravno navedete da je to za otvaranje iRačuna. Spremite ličnu kartu kako fizički tako i očitanu. Pošto se sve radi putem videa, moj savet je da identifikaciju radite putem telefona jer ja šansa da imate bolju kameru na telefonu nego na računaru mnogo veća. Operater može menjati kamere po potrebi, tj. za slikanje lične karte se koristi zadnja kamera, postavite ličnu kartu na sto i približite je, blic se sam uključuje. Nakon toga uzimate ličnu kartu u ruke i pod uglom pomerate da se vidi žig, verovatno u svrhu toga da bi bili sigurni da se ne radi o falsifikatu.

Važno: Pre uključenja najbolje da pdf očitane lične karte otvorite na laptopu (ili desktop računaru, televizoru ili nekom drugom telefonu ako ništa drugo), jer je potrebno i to da se fotografiše, ako je karta sa čipom, a nadam se da jeste. Očitanu ličnu kartu biste trebali imati i bez ovoga, ako nemate kontaktirajte svog poslodavca jer on sigurno ima ili očitajte u bilo kojoj kopirnici i pošaljite sebi na email. Dobro je imati i pasoš jer zamenjuje očitanu ličnu kartu.

Na kraju razgovora aplikacija će ponovo izvršiti SMS verifikaciju, gde ponovo unosite cifre/karaktere iz SMS-a u aplikaciju IDnow Online-Ident. Sada se vratite u browser (Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge) gde ste obavili prethodno tri koraka registracije.

Pitaće vas još za username (korisničko ime) koje odabirate za pristup Raiffeisen mBanking-u kao i za lozinku. Izaberite lozinku sa najmanje 8 karaktera, od toga mora biti i bar jedan broj i veliko slovo, specijalni karakter (!”$%&/). Nakon toga ponovo morate sve to da verifikujete kroz SMS koji će Vam stići.

Na kraju, obaveštavaju vas da je procedura okončana i možete preuzeti i instalirati aplikaciju Moja mBanka sa Google Play ili Apple’s App Store. Imaćete sve linkove, bez brige.

Zaključak: Aplikacija za verifikaciju ima poteškoća, bar sa mojim S21 Ultra, sa mikrofonom, operater me je jako slabo čuo, tako da uzmite u obzir da ćete možda morati ponoviti poziv. Sve u svemu, daleko od frustracije, nije najglađe moguće iskustvo, ali više od 30 minuta za otvaranje računa siguran sam da neće biti potrebno, čak ni ljudima koji nisu toliko vešti sa tehnologijama.

Aplikacija

Instalirali ste aplikaciju, otvorili je, i vidite sliku i priliku kako jedna moderna bankarska aplikacija treba da izgleda. Aplikacija izgleda sjajno, intuitivna je i veoma brza.

Po ulasku u aplikaciju videćete da je dodeljen broj tekućeg računa tako da je već sada sve aktivno, osim što još nisu izdate Visa i Dina kartice.

Tehnološki, Moja mBanka podržava ulazak otiskom prsta, PIN-om ili otključavanje licem (iPhone), a podržano je i plaćanje putem mobilnog telefona kao i besplatno instant plaćanje, IPS plaćanja, generisanje tokena, menjačnica, upravljanje karticama i sl.

Kartice

Nakon dva radna dana na adresu stižu dva pisma sa pin kodovima za obe kartice. Sutradan stižu i kartice koje je potrebno aktivirati pozivom na broj 011 32 02 800 ili 011/3202-100 opcija 1. Na poziv ćete čekati najmanje 5 minuta, u proseku 10, a operater će zahtevati od Vas da navedete ime i prezime, ime oca, JMBG kao i da otvorite aplikaciju i uđete u Token opciju pa podešavanja (zupčanik ikonicu) i nakon toga iz Informacija o tokenu isčitate serijski broj tokena. Dok se ne aktiviraju preko telefona, ne funkcionišu.

Iako je na početku iRačun podrazumevao i besplatno izdavanje fizičkih kartica Visa i Dina, od marta 2022. za nove korisnike se izdavaju isključivo digitalne kartice koje se koriste na telefonu i mogu služiti za plaćanje na POS terminalima, isplatu putem bankomata ili plaćanje na internetu.

Kartice (Visa i Dina)  podržavaju plaćanje i u inostranstvu na internetu (u EUR, USD ili nekoj drugoj valuti). To znači da ćete moći poručiti Car:GO, hranu iz Wolta ili Glova, ali i punjač sa AliExpress-a, Amazona ili HBO Max te Netflix pretplatu i ne vidimo neko ograničenje u tom vidu.

Ipak, kurs nije najsjajniji ukoliko je neka druga valuta u pitanju, ali ako ne plaćate više od 100€ mesečno ne vidimo veću razliku. Ako plaćate na prodajnom mestu u zemlji u RSD, nema nikakve razlike, skida tačno onoliko koliko je i prikazano jer kurs ne postoji.

Kurs za plaćanje karticom online u drugoj valuti

Ako plaćate putem interneta u npr. Američkim dolarima (USD) platićete  oko 300 din više u odnosu na Mobi Banku (testirano 30.11.2021.) na iznosu od 100$. Ovde najveći problem pravi ili Visa kurs ili kurs same Banke.

Zaključak

Osim što se radi o besplatnoj usluzi, sjajno je i to što dobijate neke od opcija koje nisu karakteristične za svaku banku, npr. beskontaktno plaćanje putem mobilnog telefona i aplikacije RaiPay. Jedina mana iRačuna je što ne dobijate fizičke kartice koje su ipak češće korišćenje od plaćanja telefonom. Tu je i mana što ne možete otvoriti devizni račun koji malo kome i treba, dakle imate “samo” tekući u RSD, ali možete plaćati online u bilo kojoj valuti, istina po nešto lošijem kursu od konkurencije.

Dostupna je čak podrška putem chat-a direktno iz aplikacije. SMS obaveštenja ne postoje, ali postoje push notifikacije u aplikaciji, ali rekao bih da kasne na nekim telefonima, na Android 12 i najnovijoj verziji aplikacije sve radi savršeno.

Aplikacija Rajfajzen Banke je najbolja na tržištu i to potpisujemo, radi fluidno, intutitivna je i brza, jednostavno se ulazi putem Face ID ili fingerprint senzora, čista desetka (10)!

Za koga nije iRačun: Zašto nešto ne bi odgovaralo ako je džaba? 🙂  A sad ozbiljno – Za one koji nemaju Raiffeisen bankomat blizu, a radije koriste keš nego karticu ili beskontaktno plaćanje putem telefona pri plaćanju usluga. Uz to, iRačun nije ni najbolja opcija za one koji imaju račun otvoren samo u Rajfajzen banci (nemaju backup opciju) jer digitalna kartica na mobilnom telefonu jeste odlična, ali češće će se desiti da ne funkcioniše nego fizička kartica. Bolja varijanta je platiti mesečno 400 RSD održavanje Progressiv računa, preneti zaradu i nemati brigu što se tiče bankomata i plaćanja na internetu.

Za koga jeste: Za sve one koji nemaju potrebu za deviznim računom i više vole sve obavljati online, osim ako ne plaćaju više od 100€/$ online putem interneta mesečno (zbog lošijeg kursa ne preporučujemo). Ako ništa drugo, imati tekući račun i karticu kao backup uošte nije loše i svima preporučujemo iRačun.

 

 

4.6 5 glasovi
Article Rating
Share:
Pretplata
Obaveštenje
guest
5 Comments
Najstarije
Najnovije Most Voted
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare
Karlos
Karlos
20.08.2021. 11:42

Lep tekst. Jedino mala digresija oko ove kupovine preko Ali-Expressa, pričao sam telefonom sa njihovim operaterom i rekli su mi da je moguća kupovina, da li je autor teksta siguran da to nije izvodljivo, je li probao da kupuje nešto preko kartice. Vrši se konverzija iz dinara u evre/dolare i obrnuto ako na primer Ali vrši povraćaj novca, vraća se u dinarima nakon konverzije. Njihov kurs doduše nije baš sjajan i malo se gubi u tim konverzijama, kod manjih iznosa to nije strašno, ali kod velikih iznosa to već bude popriličan minus.

Oli Oliver
Oli Oliver
28.11.2021. 08:36

Da li je moguce povezivanje Vize sa paypalom i povlacenje sredstava eura i dolara naravno isplata u dinarima?