Prijatelj, inače dugogodišnji korisnik usluga Rajfajzen banke, mi je prosledio link do iRačun paketa za koji se činilo da ima dosta zvezdica (a.k.a. skrivenih troškova). Odlučio sam da otvorim račun čisto demonstracije radi pošto mi još jedan račun zaista nije neophodan. Raiffeisen Banka sa ovim člankom nije povezana, nisam njihov fan zbog žute boje i rogobatnog naziva (subjektivno mišljenje), ali skidam kapu već sada zbog, ako ništa drugo, pokušaja da se dosadna birokratija pri otvaranju računa završi u potpunosti onlajn. To nije uspela ni Telenor Banka onomad dok je još imala motivacije za promene.

SPOILER ALERT: I ne, nije samo pokušaj već i prilično fluidna realizacija.

Šta je iRačun?

iRačun je, rekao bih, pokušaj Rajfajzen Banke da pridobije mlađe klijente (<40) razočarane u odluku da se MTS Banka pripoji Banci Poštanke Štedionice i time smanje prosek starosti klijenata sa 75 na 55 godina. Možda ovo nije pokušaj, ali im je MTS Banka, siguran sam, bila motivacija za ovako nešto. Osim toga, tu su i mnogobrojni klijenti Mobi (ex. Telenor Banke) koji ne žele da plaćaju 300 RSD mesečno za Progressiv račun koji i jedini ima smisla u Mobi banci. Sve to zbog nade da će neko od tih korisnika preći jednog dana na standardnu ponudu. Jednog dana.

Ipak, Rajfajzen je otišao korak dalje sa najjednostavnijim procesom otvaranja računa u istoriji. Pretpostavljam da je ovome najviše zaslužna prokleta pandemija.

iRačun se reklamira da se otvara za 15 minuta, da je 100% online, i da košta 0 dinara, kako za otvaranje tako i mesečno. Dobija se Visa debitna kartica koja se može koristiti u zemlji, inostranstvu i internetu, kao i Dina kartica. Stiže na kućnu adresu (ili ako se razlikuje, onu koju odaberete pri otvaranju računa). Sve bez naknade. mBanking, dinarski tekući račun i 24/7 podrška je uključena, i besplatna. Plaćanje je moguće obaviti i putem mobilnog telefona (RaiPay) kao i Apple Pay-a

Dobro, to je navedeno na sajtu, no u Ugovoru koji se dobija na kraju procedure unosa podataka je navedena standardna ponuda i ume da napravi zabunu, ali tu smo mi da sve to istestiramo za vas.

Pa kažu, Prvi pravi i besplatni onlajn tekući račun. Šta mislite zašto pravi? Pa MTS i Mobi banka iz perspektive Rajfajzen Banke su samo mobilne banke, nisu prave banke, i ovo stvarno jeste prvi besplatni račun jedne “prave” banke, ako izuzmemo one ponude za mlađe od 26 ili 27 godina (zavisno od banke do banke).

>>> Otvaranje iRačuna

 

Procedura otvaranja računa

Klikom na dugme “Otvori iRačun” otvara se prvi deo procedure – Lični podaci, u kome navodite ime i prezime, JMBG, broj mobilnog telefona i Email adresu.

Na Vaš broj telefona dobićete nekoliko SMS verifikacija u toku ovog procesa, gde je potrebno da iz SMS poruke unesete kod koji ste dobili, obično 6 cifara ili karaktera.

U drugom koraku navodite podatke iz lične karte i adresu prebivališta i adresu za dostavljanje Visa i Dina kartica, ako se razlikuje od prebivališta.

Čitavu proceduru sam odradio preko telefona, da li je lakše putem računara, ne znam, ali nakon završetka drugog koraka mi je ponuđeno da instaliram aplikaciju IDnow Online-Ident koja se lako preuzima sa Google prodavnice (ili Apple) i instalira još brže, a sve u cilju identifikacije korisnika. Nakon unosa koda u ovu aplikaciju, a koji se nalazi na trećem koraku (automatski se prebacuje iz browsera), aplikacija će izvršiti provere na telefonu (hardverske) i ako imate bluetooth neće vas pustiti dalje, tako da ga isključite privremeno dok se sve ne obavi.

Operateri su dostupni od 9h do 21h, osim nedeljom, a ako ovo sve radite van radnog vremena, možete nastaviti sa identifikacijom (tj. registracijom) u narednih 7 dana jer se link nalazi u email-u koji ćete dobiti nakon drugog koraka.

Operater će Vas pitati da navedete Vaše ime i prezime na samom početku razgovora, da se složite sa procedurom identifikovanja korisnika i video snimanjem razgovora. Osim toga pitaće Vas za koju uslugu radite verifikaciju, naravno navedete da je to za otvaranje iRačuna. Spremite ličnu kartu kako fizički tako i očitanu. Pošto se sve radi putem videa, moj savet je da identifikaciju radite putem telefona jer ja šansa da imate bolju kameru na telefonu nego na računaru mnogo veća. Operater može menjati kamere po potrebi, tj. za slikanje lične karte se koristi zadnja kamera, postavite ličnu kartu na sto i približite je, blic se sam uključuje. Nakon toga uzimate ličnu kartu u ruke i pod uglom pomerate da se vidi žig, verovatno u svrhu toga da bi bili sigurni da se ne radi o falsifikatu.

Važno: Pre uključenja najbolje da pdf očitane lične karte otvorite na laptopu (ili desktop računaru, televizoru ili nekom drugom telefonu ako ništa drugo), jer je potrebno i to da se fotografiše, ako je karta sa čipom, a nadam se da jeste. Očitanu ličnu kartu biste trebali imati i bez ovoga, ako nemate kontaktirajte svog poslodavca jer on sigurno ima ili očitajte u bilo kojoj kopirnici i pošaljite sebi na email.

Na kraju razgovora aplikacija će ponovo izvršiti SMS verifikaciju, gde ponovo unosite cifre/karaktere iz SMS-a u aplikaciju IDnow Online-Ident. Sada se vratite u browser (Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge) gde ste obavili prethodno tri koraka registracije.

Pitaće vas još za username (korisničko ime) koje odabirate za pristup Raiffeisen mBanking-u kao i za lozinku. Izaberite lozinku sa najmanje 8 karaktera, od toga mora biti i bar jedan broj i veliko slovo, specijalni karakter (!”$%&/). Nakon toga ponovo morate sve to da verifikujete kroz SMS koji će Vam stići.

Na kraju, obaveštavaju vas da je procedura okončana i možete preuzeti i instalirati aplikaciju Moja mBanka sa Google Play ili Apple’s App Store. Imaćete sve linkove, bez brige.

Zaključak: Aplikacija za verifikaciju ima poteškoća, bar sa mojim S21 Ultra, sa mikrofonom, operater me je jako slabo čuo, tako da uzmite u obzir da ćete možda morati ponoviti poziv. Sve u svemu, daleko od frustracije, nije najglađe moguće iskustvo, ali više od 30 minuta za otvaranje računa siguran sam da neće biti potrebno, čak ni ljudima koji nisu toliko vešti sa tehnologijama.

Aplikacija

Instalirali ste aplikaciju, otvorili je, i vidite sliku i priliku kako jedna moderna bankarska aplikacija treba da izgleda. Aplikacija izgleda sjajno, intuitivna je i veoma brza.

Po ulasku u aplikaciju videćete da je dodeljen broj tekućeg računa tako da je već sada sve aktivno, osim što još nisu izdate Visa i Dina kartice.

Tehnološki, Moja mBanka podržava ulazak otiskom prsta, PIN-om ili otključavanje licem (iPhone), a podržano je i plaćanje putem mobilnog telefona kao i besplatno instant plaćanje, IPS plaćanja, generisanje tokena, menjačnica, upravljanje karticama i sl.

Kartice

Nakon dva radna dana na adresu stižu dva pisma sa pin kodovima za obe kartice. Sutradan stižu i kartice koje su već aktivne.

Kartice (Visa i Dina) ne podržavaju plaćanje u inostranstvu na internetu (u EUR ili USD), već samo u RSD. To znači da ćete moći poručiti Car:GO, hranu iz Wolta, Glova, Donesi, ali ne i punjač sa AliExpress-a, Amazona ili HBO GO, Netflix pretplatu.

Zaključak

Velika mana iRačuna je što nije podržan viševalutni sistem plaćanja tj. devizni račun nije moguće otvoriti. Prosto, negde su morali da zakinu, a ako je moralo na nečemu da se seče, onda je to na deviznom računu koji koristi praktično par procenata korisnika. Nažalost tu nije kraj, kartice jednostavno ne podržavaju plaćanje u nekoj drugoj valuti, samo RSD, kako na internetu tako i na POS terminalima, i to će biti dealbreaker za mnoge.

Dostupna je čak podrška putem chat-a direktno iz aplikacije. SMS obaveštenja ne postoje, ali postoje push notifikacije u aplikaciji, ali rekao bih da kasne, nisu instant.   Testiraćemo bolje pa videti šta je po sredi.

Za koga nije iRačun: Zašto nešto ne bi odgovaralo ako je džaba? 🙂  A sad ozbiljno – Za one koji nemaju Raiffeisen bankomat blizu, a radije koriste keš nego karticu pri plaćanju usluga. Nije ni za one koji žele da plaćaju na internetu takođe, jer je sve to limitirano samo na Srbiju. Mnogo bolja varijanta je platiti mesečno 300 RSD održavanje Progressiv računa i nemati brigu što se tiče bankomata i plaćanja na internetu.

Za koga jeste: Za sve one koji nemaju potrebu za deviznim računom. Ako ništa drugo, imati tekući račun i karticu kao backup uošte nije loše.

 

5 2 glasovi
Article Rating
Share:
Pretplata
Obaveštenje
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare