Saveti

Kako da otvorim preduzetničku radnju?

U ovom članku donosimo jedino aktuelno uputstvo na srpskom internetu o tome kako otvoriti preduzetničku radnju ili popularnije “kako da otvorim agenciju i da plaćam paušalno određeni iznos svaki mesec koji je fiksan u toku jedne godine, bez odlaska u APR, potpuno online?” Biće vam potrebna biometrijska lična karta sa čipom i važećim sertifikatom (završava se u MUP-u za pola sata), čitač lične karte (objašnjeno u tekstu) i Visa ili MasterCard platna kartica za plaćanje APR takse od 1050 RSD jednokratno.

Pitanja je mnogo, a mi donosimo detaljno uputstvo kako da to uradite i to bez odlaska u APR, pa da krenemo!

U tekstu ćemo govoriti o osnivanju preduzetničke radnje sa paušalnim oporezivanjem. Pre svega da objasnimo šta je to paušalno oporezivanje.

Paušalno oporezivanje je takvo oporezivanje gde ne vodite klasično knjigovodstvo i nema potrebe da imate knjigovođu, već fiksan iznos na mesečnom nivou izdvajate za PIO doprinose, zdravstveno i porez. Porez zavisi od više faktora, u nekim slučajevima zavisi od opštine i zone gde ćete registrovati preduzetničku radnju, u nekim slučajevima se uzima republički prosek. Mlađi od 30 godina, invalidi i stari zanati imaju određene prednosti takođe. Ako otvarate agenciju iz radnog odnosa (zaposleni ste) ne plaćate zdravstveno te će mesečni iznos biti manji za otprilike 20-30%.

Prednosti paušalne preduzetničke radnje:

– Podizanje novca po potrebi (na bankomatu ili slično), bez troškova, bez pravdanja
– Nema potrebe za knjigovodstvom
– Ukupan promet u toku jedne godine ne sme da bude veći od 6.000.000 dinara

Mane paušalne preduzetničke radnje:

– Fiksan iznos je potrebno plaćati svakog meseca, bez obzira da li imate promet od 50.000 dinara ili 1.500.000 dinara

Do 15-og u mesecu je potrebno platiti troškove (PIO, porez, zdravstveno) za prethodni mesec, po rešenju. Dobra vest je da paušalnu agenciju (radnju) možete zamrznuti u svakom trenutku, i odmrznuti po potrebi.

1. Izabrati pretežnu delatnost

Naš zakon ne nalaže da se striktno bavite samo onom delatnošću koju ste izabrali, bitno je da se većinski njome bavite. Zato se nameće pitanje čime ćete se pretežno baviti, koje usluge ćete većinski pružati? Kada kažemo većinski, mislimo na barem 60% prihoda.

Kada govorimo o paušalnom oporezivanju, ne mogu sve delatnosti da se oporezuju paušalno, i na to moramo obratiti pažnju. Delatnosti koje se mogu paušalno oporezovati su računarsko programiranje, konsultanske delatnosti, informacione usluge, taksi prevoz, proizvodnja TV programa, veb portali, inženjerske i arhitektonske delatnosti, izvođačke umetnosti, servis opreme, opšta medicinska i stomatološka praksa, popravka satova i nakita.

Na ovom linku ePoreza možete proveriti da li se vaša delatnost nalazi na spisku, samo kucajte delatnost u polje “Naziv delatnosti” i ako na spisku vidite svoju delatnost, možete se paušalno registrovati.

 

2. Izračunati mesečne troškove

Na svu sreću, od kraja 2019. godine država je napokon uvela mogućnost da saznate koliko ćete dnevno izdvajati za svoju paušalnu preduzetničku radnju (tzv. agenciju). I to je zaista dobra vest, jer možete planirati troškove u naredne 3 godine.

Na sajtu ePorezi objavljen je kalkulator poreza i doprinosa. Najbolje od svega, obračun je tačan, možete biti sigurni da odstupanja neće biti veća od 1%.

Dakle, sve je prosto, unesete šifru delatnosti (ili krenete da pišete delatnost pa iz padajućeg menija izaberite vašu delatnost), unesite osnov osiguranja (ako ste zaposleni izaberite Delatnost iz radnog odnosa), iznos utvrđene osnovice ostavite prazno, izaberite opštinu i adresu (broj ulice nije bitan), unesite godinu registracije i datum vašeg rođenja.

Nakon toga kliknite na Izračunaj i sa strane ćete videti obračun za tekuću godinu i naredne 3 godine. Videćete nešto više iznose za naredne godine, to je normalno, paušalni iznosi se povećavaju od 5 – 15% svake godine, i na to morate biti spremni.

3. Lična karta sa čipom i važećim sertifikatom

Pre svega, proverite da li imate ličnu kartu Republike Srbije sa čipom, i ako imate da li znate PIN kod za ličnu kartu. Ako nemate ličnu kartu sa čipom (svojevoljno), izađite sa ovog sajta, ne vraćajte se na internet i idite u najbližu pećinu.

Ako ne znate PIN kod, idite do najbliže policijske stanice i čekajte na šalteru “Sertifikati”. Dajte im ličnu kartu i zatražite novi PIN kod (šestocifreni, zapamtite ga), samim tim će obnoviti i sertifikat. Sertifikat omogućuje digitalan potpis, i njime možete potpisivati dokumente preko elektronskih servisa. Proces na šalteru traje par minuta, ali kao što to obično biva sve je podređeno da se iskomplikuje što više može. Izbegnite to tako što ćete ištampati i popuniti dokumente u 2 primerka u suprotnom bićete vraćeni na drugi šalter gde ćete morati kupiti dokumente i ponovo čekati red. Ugovor za izdavanje i Zahtev za izdavanje kvalifikovanog elektronskog sertifikata preuzmite u PDF formatu na sajtu MUP-a Srbije.

 

Uputstvo za sertifikaciju je pisano za Windows operativni sistem, verzije 7, 8 i 10.

4. Biometrijski čitač, uređaj za računar

Za očitavanje lične karte i sertifikata neophodno je imati biometrijski čitač, košta oko 10 €  i možete ga kupiti, ako već nemate, u svim prodavnicama računarske opreme ili na kupujemprodajem sajtu. Primer na WinWin.  Čitač povežite sa bilo kojim slobodnim USB portom na računaru ili laptopu i ubacite ličnu kartu tako da čip leži sa gornje strane. Ovaj čitač će vam svakako biti od koristi jer se koristi i za eBanking većine banaka u Srbiji, a možete očitati ličnu kartu ili saobraćajnu po potrebi, nije zgoreg da ga imate i bez ovih procedura.

5. Osnivanje preduzetničke radnje u APR-u, bez odlaska na šalter

Naredni posao se obavlja u APR-u, ali ne idete nigde, imate računar i internet i to će biti dovoljno. Zar nije sjajno?

Uđite na sajt APR-a i deo za registraciju preduzetnika klikom ovde. Sa leve strane je prijavljivanje ako ste već registrovan korisnik, a sa desne strane je forma za registraciju. Unesite ime i prezime, email adresu pa kliknite na dugme “Sledeći”. Nakon toga pitaće Vas za državu porekla, izaberite Srbija, identifikacioni broj je vaš JMBG i ima 13 cifara, i ispod ćete uneti još i broj telefona, svi podaci moraju biti tačni. Na sledećem koraku izaberite lozinku i unesite bezbednosno pitanje (koristi se u slučaju da nekada ne budete znali lozinku i ne budete imali pristup email adresi). Pratite sledeći korak i proverite inbox email sandučeta, jer kada završite proces dobićete verifikacioni email od APR-a. Kliknite na link u email-u koji će verifikovati vlasništvo i povezati email adresu sa vašim korisničkim nalogom na APR sistmeu. Ponekada može završiti u spam/trash folderu pa preporučujemo da proverite.

Sada kada imate registrovan korisnički nalog, pristupite sistemu unoseći email adresu i lozinku koju ste odabrali pri registraciji. Posle uspešnog pristupa imaćete spisak dostupnih aplikacija. Treća po redu je Osnivanje preduzetnika i doo, kliknite pored na Otvori. Idite na Novi Zahtev > Preduzetnik. Video uputstvo je dostupno ispod, a ako vam je bliži tekstualni format preuzmite ga ovde.

Pre nego krenemo u proces registraije na sajtu APR-a, potrebno je da na svoj računar instalirate program NexU APR kojim potpisujete zahtev, naravno uz pomoć čitača lične karte i lične karte. Instalirajte NexU APR koji možete preuzeti ovde. Proverite kada je izdata vaša lična karta, ako je starija od 18.08.2014. morate da nakon instalacije glavnog programa instalirate i nadogradnju namenjenu za starije lične karte. Dakle, prvo instalirate prvi fajl tj. instalaciju za Windows, pa zavisno od starosti lične karte i nadogradnju.

Polja pri registraciji Izdvojeno mesto poslovanja, Prokuristi, Priloženi dokumenti i Prevodi poslovnog imena nisu obavezna i ne morate ih popunjavati ako nemate izvojeno mesto poslovanja, svog knjigovođu (prokurista), specijalne dozvole za određene šifre delatnosti (priloženi dokumenti) ili potrebu za imenom na drugom jeziku.

Bitno je da Osnovne podatkePodatke za poresku upravu proverite više puta da li su ispravno popunjeni. Način oporezivanja treba biti “Paušalno oporezivanje”. U kategoriji Podaci za PIO fond izaberite stručnu spremu i kategoriju. U kategoriji navodite da li ste u radnom odnosu pa otvarate agenciju iz radnog odnosa ili ste nezaposleni, što je češći slučaj.

Plaćate taksu od 1000 RSD + 50 RSD za procesing kartice.

5.1. Napomene i uputstva

Da ne idemo u detalje, na ovim klipovima možete da ispratite uputstvo za otvaranje firme tj. preduzetničke radnje kroz apr sajt. Mi ćemo samo napomenuti na šta treba da obratite pažnju.

Ime firme ne sme da ima slova engleskog alfabeta, samo naša slova od A do Š i brojeve od 0-9. Preporučujemo da koristite naziv PR umesto Preduzetnik i da imate skraćeno ime pošto jer puno ime firme zna da bude predugačko.

Puno ime firme je u formatu: Ime i prezime PR Vrsta usluge Izabrano ime firme Grad – Opština

Primer: Marija Marković PR Veb portali MOBIFI.RS Beograd – Novi Beograd
Skraćeno ime preporučujem da bude u formatu: MOBIFI.RS PR MARIJA MARKOVIĆ

APR-u je potrebno 1-3 radna dana da završi proces o čemu ćete biti obavešteni putem email-a. U email-u APR-a ćete u prilogu pronaći Rešenje iz APR-a i potvrdu poreske uprave o izvršenoj registraciji. Oba dokumenta ištampajte i krenite sa njima u banku da biste otvorili dinarski i devizni račun.

6. Pristupanje aplikaciji ePorezi

U međuvremenu… Dobili ste informaciju da je otvorena preduzetnička radnja? Sada je potrebno da odete u poresko sanduče na aplikaciji ePorezi. Naravno, ponovo će vam biti potrebna lična karta i čitač, a aplikaciju ePorezi možete preuzeti ovde.

7. Otvaranje računa u banci

Za otvaranje računa u banci biće potrebno ištampati Rešenje iz APR-a i potvrda iz poreske uprave o izvršenoj registraciji (dobili ste na email prilikom registracije), naravno i lična karta. Pečat više nije neophodan i navedite u banci da ne želite da koristite pečat već samo potpis. Svaka banka ima sopstvenu dokumentaciju za otvaranje računa, i može da frustrira činjenica da je i dalje potrebno popuniti 20-tak stranica papira glupih formulara za otvaranje dinarskog i deviznog računa te platne kartice i eBanking/mBanking usluge.

Ako nas pitate da preporučimo banku, svakako ne možete pogrešiti sa Intesom, UniCredit-om, EuroBank, OTP… Otvaranje računa u banci traje do 3 radna dana.

8. Vođenje evidencije izdatih računa

Iako paušal ne zahteva knjigovodstvo, ipak je potrebno da imate evidenciju svih izdatih računa i poređajte ih po redosledu. Pored toga, potrebno je voditi KPO knjigu. Primer KPO dokumenta možete pogledati ovde.

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of